Alankomaiden hallitus esitti tiistaina ehdotuksen pääomatuloveron käyttöönotosta vuodesta 2028 alkaen. Jos parlamentti hyväksyy ehdotuksen, sijoitusten – mukaan lukien bitcoinin – voittoja verotetaan vasta, kun ne tosiasiallisesti realisoituvat myynnin yhteydessä.

Tällä hetkellä bitcoinia ja muita digitaalisia varoja verotetaan Alankomaissa oletetun vuosituoton perusteella, ei todellisten voittojen perusteella. Veroviranomaiset laskevat kiinteäksi neljän prosentin tuoton riippumatta siitä, miten sijoitus todellisuudessa kehittyy.

Epäselvä aikataulu digitaalisille varoille

Hallituksen parlamentille toimittamassa asiakirjassa todetaan, että useimmat rahoitusvälineet kuuluisivat uuden verotuksen piiriin jo vuodesta 2028 alkaen, kun taas muille varoille annetaan kahden vuoden siirtymäaika. Ei kuitenkaan ole selvää, kuuluvatko digitaaliset varat, kuten bitcoin, suoraan vuoden 2028 vai vasta vuoden 2030 piiriin.

Uudistuksen tarkoituksena on hallituksen mukaan luoda verojärjestelmä, joka suosii paremmin sijoituksia ja heijastaa todellista tuottoa.

Uudet EU-säännökset vaikuttavat kryptoverotukseen

Tammikuusta 2026 alkaen on voimassa EU:n DAC8-direktiivi, mikä tarkoittaa, että kryptopörssien on raportoitava yksityiskohtaiset käyttäjätiedot kansallisille veroviranomaisille. Tämä vastaa sääntöjä, jotka ovat jo voimassa tavallisilla pankkitileillä.

Samanaikaisesti kryptoverotuksen säännöt eivät ole yhdenmukaisia EU:ssa. Saksassa kryptovarat, jotka pidetään hallussa yli vuoden, ovat verovapaita, ja Portugalissa on vastaava sääntö 365 päivän jälkeen.