Kreikassa ei tällä hetkellä ole säännöksiä kryptovaluuttojen verotuksesta. Bitcoin Magazine kertoo nyt, että maan valtiovarainministeriö on laatinut lakiesityksen, jolla otettaisiin käyttöön pääomavero kryptosijoitusten voitoille.
Ehdotuksen mukaan kryptosijoittajien tulee maksaa 15 prosenttia veroa nettovoitosta myydessään kryptovaroja. Vuosittain ensimmäiset 500 euroa voitosta olisivat kuitenkin verovapaita.
Vain muunnettaessa fiat-valuutaksi
Vero peritään vain, kun kryptovarat myydään ja muutetaan euroiksi tai muuksi fiat-valuutaksi, tai kun niitä käytetään tavaroiden ja palveluiden maksamiseen. Yhden kryptovaluutan vaihtaminen toiseen, esimerkiksi bitcoinin etheriin, ei laukaisisi veroa.
Kaupankäyntimaksut voi vähentää voitosta. Tappiot voidaan säästää ja kuitata tulevista voitoista jopa viiden vuoden ajan. Stakingista tai lainaamisesta saadut voitot verotetaan vasta, kun varat myydään.
Takautuva soveltaminen ja EU-mukauttaminen
Uusien sääntöjen ehdotetaan tulevan voimaan takautuvasti 1. tammikuuta 2025 alkaen. Tämä tarkoittaa, että kyseisen vuoden voitot tulee ilmoittaa vuoden 2027 veroilmoituksessa.
Lakiesityksen odotetaan toimitettavan parlamentille marraskuussa. Kreikka noudattaa EU:n Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) -asetusta, jossa Kreikan rahoitusvalvontaviranomainen vastaa kryptopalveluiden valvonnasta ja keskuspankki vakaavaluuttojen liikkeeseenlaskijoiden valvonnasta.
Verotasot vaihtelevat EU:ssa
Kryptovoittojen verotus vaihtelee suuresti EU-maiden välillä. Kyproksella vero on 8 prosenttia, kun taas Ranskassa se on 30 prosenttia. Saksa ja Portugali vapauttavat voitot verosta, jos varoja pidetään vähintään yhden vuoden ajan.
Tammikuusta 2026 alkaen kryptopörssien on EU:n DAC8-direktiivin mukaisesti raportoitava yksityiskohtaisia käyttäjätietoja veroviranomaisille. Kreikka otti nämä säännöt osaksi kansallista lainsäädäntöä toukokuussa.